Balanserad riskbedömning
Jag har länge sett metoden för balanserad riskbedömning (benefit risk assessment) som en nyckel för att skapa kreativa och utvecklande lekmiljöer. Första gången jag stötte på metoden var 2009. Då hade jag jobbat som skolgårdsinspiratör i Malmö ett år och var så frustrerad över att vi inte fick lov att göra de saker som jag visste verkligen spelade roll för barns hälsa, utveckling och lärande.
Alla pratade om EU-regler och att vi inte fick göra det ena och det andra. Jag åkte då till Skottland och gick en kurs som hette "Risk it! Managing risk in play provision". Det var lite svårt för mig även efter denna första kurs att implementera det jag lärt mig, men sen 2015 kom vägledningen "Gör plats för barn och unga" från Boverket och de lyfter det här med barns risktagande i leken.
Jag flyttade till Värmland och jag och Torbjörn tog flera gånger hit Tim Gill som är en av upphovspersonera till metoden i Storbritannien. Han höll workshops med oss, rektorer på skolor och förskolor och tjänstepersoner från olika förvaltningar och myndigheter. Vi involverade också chefsåklagare Magnus Bolin för att lära oss mer om det svenska rättssystemet tillsammans personer på olika kommuner.
Några kommuner har valt att tillämpa metoderna fullt ut och det har gett fantastiska resultat och många andra visar intresse, men för vissa kommuner går det långsammare.
I år deltar jag i ett forskningsprojekt som flera kommuner och ett län (Stockholm, Örebro, Umeå) finansierar, där vi tillsammans med forskare inom riskhantering och juridik vill ta fram stöd till kommuner som vill ändra sin praxis för riskhantering av barns lekmiljöer på ett enklare sätt. Vi vet ju ännu inte hur det kommer gå. Det är en extremt komplex fråga som styrs av flera myndigheter och olika lagstiftning men vi hoppas ändå att vi kan förtydliga vissa delar redan under hösten 2025 - så vi kan sprida dessa kunskaper till flera så att fler kan bygga och utveckla lekmiljöer utifrån barnets bästa.
Vårt mål är att fler barn i Sverige ska få tillgång till kreativa, utvecklande och säkra lekmiljöer. Inom projektet tar vi också fram en kunskapssamanställning kring riskfylld lek och jag gör en fallstudie där jag undersöker säkerhetskulturen och gör en aktörsanalys på några förskolor och skolor.
Till alla er som blir nyfikna erbjuder jag processtöd och utbildningar i metoden balanserad riskbedömning (benefit risk assessment) av lekmiljöer och aktiviteter i utemiljön. Metoden finns nu som vägledande internationell iso-standard så ni kan känna er trygga med att det är en väl beprövad metod. Vill ni skapa kreativa och utvecklande lekmiljöer och en medveten säkerhetskultur tillsammans i verksamheten så är det vägen framåt.
Hör gärna av dig om du vill veta mer!
När ISO-standarden för balanserad riskbedömning kom höll UK Play Safety Forum ett webinarium med flera av experterna från Storbritannien. Ta del av dessa föreläsningar.