Portfolio
Här kan ni läsa om några av mina erfarenheter av utveckling av levande leklandskap och kreativa lärmiljöer, samt några projekt jag deltagit i.
Inkluderande lekmiljöer - praktisk tillämpning av universell utformning i en lekkontext
I samarbete med Örebro kommun, Örebro universitet & Myndigheten för delaktighet har jag tagit fram ett stödmaterial för utveckling av mer inkluderande lekmiljöer. Publikationen är klar under december 2024 och publiceras här så fort det sista är på plats.
Jag erbjuder processtöd till pedagogiska verksamheter såväl som till landskapsarkitekter och byggprojektledare för att skapa inkluderande lekmiljöer enligt modellen.
Text: Mimmi Beckman, Sara Frödén och Emma Crawley
Illustrationer Sofie Berg & Tomas Wahlstedt.
Västerås stad - investeringar i grundskolornas utemiljöer
Som anställd utvecklare för pedagogiska skolgårdar i Västerås stad har jag under 2022-2024 processlett projekt för att bygga miljöer som ska främja skolresultat och välbefinnande på 6 platser vid grundskolor, kommunal särskild undervisning och anpassad grundskola.
Processen inleddes med att göra urval av skolor tillsammans med lokalplanerare med utgångspunkt i en kartläggning som gjorts av alla skolgårdar i Västerås 2018-2020. Därefter gjorde jag behovsanalyser med skolgårdsgrupper på 8 utvalda enheter med utgångspunkt i plats, verksamhet och barnens behov och rättigheter. Med utgångspunkt i behovsanalyserna och enkla idéskisser involverades landskapsarkitekt för projektering och besök till referensmiljöer i Örebro genomfördes med entreprenören, rektorer och fastighetsförvaltare. Från asfalt och tomma gräsmattor till levande leklandskap med integrerad lekutrustning. Tillsammans med SH Bygg, Bjerking och Klinta trädgård har de nya lekmiljöerna skapats.
Bilder från Hällbyskolan, Brandthovdaskolan, Skiljeboskolan och Viksängsskolan i Västerås, september 2024
Building a future school - A strategy on how to create a learning environment for children based on Doughnut Economics
Jenny Grettve & Hamid Hosseini, When!When!
with contribution from Lennard Hulsbos and Emma Crawley
Under 2024 deltog jag med texter och inspiration till arbetet med att bygga en ny skola enligt munkmodellen i Tomelilla kommun. Framför allt lämnade jag idéer kring utomhusmiljön och utomhusundervisning. Läs gärna mer i denna fina rapport av Jenny Grettve & Hamid Hosseini.
Här hittar du strategidokumentet Länk
Vill du läsa mer om skolprojektet i Tomelilla hittar du det här: Länk
Hammarö kommun - utemiljökoncept
Tillsammans med Hammarö kommun tog vi fram ett utemiljökoncept för deras nya förskolor från tidigt skede till bygghandlingar. Vi utvecklade ett koncept som främjar hälsa och utveckling för barnen och där barnen skulle få möjlighet att uppleva förskolan som liten trots att det var den största förskolan som hade byggts i kommunen. I filmen nedan berättar personal i Hammarö kommun om konceptet.
En viktig aspekt som vi arbetade mycket med var balanserad riskbedömning och alla rektorer, förvaltare och personal i alla förskolor i Hammarö kommun utbildades i detta.
Läs mer om förskolorna på Hammarö:
FRÄMJAFYS, kommittén för främjande av fysisk aktivitet: Här litar man på barns egen riskbedömning
Sveriges radio Färre olyckor, men riskfria miljöer inte idealet
Sveriges radio I förskolans "vilda zon" får barnen testa sina gränser
Eklunden vid Svealundsskolan i Örebro
I samband med att den nya Svealundsskolan skulle byggas intill parken Eklunden fick vi i uppdrag att ta fram ett idékoncept för parken som skulle bli en förlängd skolgård. Tillsammans med Örebro kommun och en landskapsarkitekt skissade vi upp hur parken kunde komplettera skolgården och erbjuda en variation för boende i området, barnens lek och för skolans undervisning. Kommunens parkenhet arbetade sedan vidare med idéerna och byggde upp en miljö inspirerad av de tidiga skisserna med byggarbetsgrupper och skickliga växtexperter.
Läs mer om Eklunden
På kommunens hemsida här eller här
Gröna skolgårdar Malmö stad 2008-2013
Detta var mitt första uppdrag i arbetet med utveckling av skolgårdar och jag var anställd som skolgårdsinspiratör på Malmö Naturskola, Pedagogisk inspiration i Malmö stad inom en större satsning på Lärande för hållbar utveckling i Malmö stad.
Under 2008 arbetade jag framför allt med att ta fram modeller för att göra barn delaktiga i samband med skolgårdsutveckling. Jag arbetade i nära samarbete med Kryddgårdsskolan, Annebergsskolan och Kirsebergsskolan och träffade personal och barn för att hitta metoder som sedan skulle kunna skalas upp och användas i samband med skolgårdsförgröning. Jag åkte till Berlin och tittade på fantastiskt inspirerande skolgårdar och andra utomhusmiljöer för barn. Arbetet med gröna skolgårdar mötte mycket motstånd inom staden och väldigt få av åtgärderna vi hade planerat kunde genomföras detta året.
2009 arbetade jag mycket förvaltningsövergripande och försökte förstå hur vi kunde hitta lösningar gemensamt i staden. Jag utbildade skolgårdsambassadörer i de olika stadsdelarna och jag tog tillsammans med miljöförvaltningen och stadsbyggnadskontoret fram verktyget Lekvärdefaktor som blev en del av stadens riktlinjer för skolgårdar. Jag gick nu min första utbildning i Risk Benefit Assessments i Storbritannien. Vi på naturskolan reste till Estland, Lettland och Litauen tillsammans med utbildare på Malmö högskola för att titta på hur arbetet med utomhuspedagogik och Lärande för hållbar utveckling ser ut i Baltikum.
2010 var det dags att skala upp projektet och vi fick 8 miljoner för att förgröna 12 skolgårdar. Skolor från alla stadsdelar valdes ut för att delta. Det anställdes projektledare och ett samarbete med kommunteknik inledes. Det blev det mest intensiva arbete någon kan tänka sig. Vi började med våråtgärder redan i maj-juni på alla skolorna, sedan togs gestaltning fram och alla barn på 11 av skolorna deltog i att plantera eller bygga något på skolgårdarna (ca 3000 barn). En skola fick vänta på grund av föroreningar i marken. Över 100 personer utöver skolornas barn & personal var involverade i denna process, det var fyra olika entreprenadfirmor, samt inspiratörer från Drömmarnas hus, Malmö Naturskola och Barn i Stan (Odla i stan), som var involverade. Dessutom involverades trädgårdskunniga personer från stadsodlingsnätverket Mykorrhiza. En interventionsstudie genomfördes av SLU. Vi var ett helt gäng inom satsningen på Lärande för hållbar utveckling som åkte tittade på skolgårdar i Holland för att inspireras ytterligare.
2011 anställdes flera personer till projektledningen och ytterligare skolor skulle förgrönas. På fyra av skolorna som varit med skapades nu också pedagogiska fördjupningsprojekt för att bidra till att det pedagogiska arbetet skulle knytas till de nya miljöerna. Vi i projektledningen åkte iväg på en studieresa till England och besökte bland annat Coombes school. Jag fick barn och var mammaledig.
2012 - 2013 när jag kom tillbaka från mammaledighet fokuserade jag främst på de pedagogiska delarna av skolgårdsutveckling och jag gick inte tillbaka till projektledningen för Gröna skolgårdar. Jag arbetade istället i samarbete med projektet Lärande liv och Drömmarnas trädgård för att främja odling i skolan. Jag granskade också handlingar med barnperspektiv i samband med nybyggnation av skolor och förskolor. Jag hjälpte också förskolor att ta fram förslag för verksamhetsutveckling för befintliga skolgårdar. Jag fick möjlighet att åka till Kalifornien och delta i Edible Schoolyard Academy vid Martin Luther King Jr. Middle School. Jag flyttade 2013 till Uppsala av privata skäl och började arbeta inom Västerås stads satsning Pedagogiska skolgårdar.