Nätverket


Vi träffas två timmar två gånger per termin digitalt för att dela erfarenheter kring gröna och pedagogiska skolgårdar. Alla med intresse för frågan är välkommen att delta kostnadsfritt. Vi delar med av oss av sådant som är på gång och vid varje träff finns möjlighet att dela genom presentation i början av mötet därefter följer diskussioner i helgrupp eller i mindre grupper. Anmäl om du vill presentera något och skicka gärna info om sådant du vill sprida till nätverket. 

Mark Wales kommer dela med sig av sin forskning i miljöpsykologi från SLU. 

Fyll i det rosa formuläret här för att anmäla dig till nätverket. Kryssa även i annat du vill ha info om.   


Nästa träff; 

Högstadiebarns utemiljöer

11 mars 14-16 digitalt

Mark Wales kommer dela med sig av sin forskning i miljöpsykologi från SLU. 

Fyll i det rosa formuläret här för att anmäla dig till nätverket. Kryssa även i annat du vill ha info om.   


Vi träffas för att tillsammans reflektera kring barns kontakt med odling, ekosystemtjänster och hur skolor kan ta en aktiv roll för att ge barn erfarenheter som är viktiga i en snabbt föränderlig värld. Första timmen ungefär får vi ta del av tre olika presentationer på temat och därefter diskuterar vi ämnet i små grupper tillsammans och nätverkar för att dela erfarenheter och möjligheter.

Ellen Almers från Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping (Jönköping University) presenterar SMULLE-utmaningen.

SMULLE-utmaningen handlar om att uppmuntra dig som aktör inom skola och kommun att dela med dig av erfarenheter av att forma barns närmiljöer så att ekosystemtjänster, lek och lärande för hållbarhet stärks på samma gång.

Passar lärare i skola och fritidshem, förskollärare, vaktmästare, teknisk förvaltning, skolbespisning, rektor, kommunanställda...

På SMULLE-sidan hittar du mer info: https://hsr.se/smulle 

Valerie Hasler som skrivit boken "Beredskapsodling: Preppa med egenodlade grönsaker" kommer presentera sin bok och sina tankar om beredskapsodling i skolan

Ett längre strömavbrott, en allvarlig naturkatastrof, en cyberattack eller ytterst krig kan snabbt leda till tomma butikshyllor. Vi alla har ett ansvar för vår beredskap - i krissituationer eller vid samhällsstörningar måste vi klara oss utan hjälp i minst en vecka, gärna längre. På vilket sätt kan skolor och förskolor ta sig an denna fråga? 

Läs mer om Beredskapsodling här; https://beredskapsodling.se/ 

Ylva-Li från Växtvärket berättar om deras projekt om Skolodlingar i Malmö

Under året har 10 skolklasser från Malmö följt med Växtvärket på resan att starta upp en ny skolodling i Slottsträdgården. Tillsammans har de odlat, lärt sig om småkryp, provat på växttryck, lekt växtbingo, vattnat, skördat och avslutat med en underbar skördefest! Ylva-Li berättar om projektet som kommer fortsätta även nästa år.

Här läser du mer om Växtvärket och deras verksamhet; 

https://www.vaxtvarket.se/ 


Bilder från lärarutbildningen i Kortrijk, Belgien där studenterna får träna på undervisning i odlingen under sin utbildning till lärare. 


Inspelade presentationer från tidigare träffar

Några presentationer från tidigare träffar har spelats in och redigerats. De går att hitta här;

Dr Marja Roslund - Biologisk mångfalds betydelse för hälsa och välbefinnande för barn

Dr Marja Roslund presenterar resultat från sin forskning kring betydelsen av biologisk mångfald på förskolegården. Dr. Roslund is an environmental scientist specializing in planetary health. Her research explores the intricate connections between nature, biodiversity loss, urbanization, pollution, the microbiome, and human health. As a key member of multidisciplinary research consortia, Dr. Roslund collaborates with experts in environmental science, medicine, immunology, psychology, and urban planning to enhance planetary health. Her work focuses on developing sustainable and resilient green space solutions aimed at reversing ecosystem degradation, with significant implications for human health and well-being.


Förändringsledning utifrån teorin om hur idéer sprids

Grim Jernudd från Change the game delar med sig av erfarenheter av försök att sprida kunskap utifrån teorin om hur idéer sprids (eng. theory of diffusion of innovations). Change the game är en kunskapsplattform för kvalitetsaspekter som ökar chanserna till positiva rörelseupplevelser, men metodiken kan enkelt översättas till vår hjärtefråga om gröna och pedagogiska skolgårdar Grim är metodutvecklare & utbildare i Change the game. Sedan 2017 har Grim beforskat och tillämpat rörelserikedom samt stöttat och utbildat ledare i alla typer av sektorer som genom detta nya synsätt och en helhetssyn på människan vill sätta fokus på kvalitetsaspekter vid utveckling av positiva rörelseupplevelser. 


Klimatlekplats i Belgien

Cedric Ryckaert, grundskolelärare vid Sint-Paulus i Kortrijk, Belgien, ger en inspirationsföreläsning inom seminarieserien "Gröna och pedagogiska skolgårdar". Föreläsningen visar ett utmärkt exempel på hur en skolgård kan transformeras från en asfaltsöken till en levande lärmiljö som främjar hälsa och utveckling samtidigt som den bidrar till biologisk mångfald och omhändertagande av dagvatten. En klimatlekplats!



Här kan du läsa mer om satsningen på deras egen hemsida där de delar inspiration och erfarenheter.

Klimatanpassning av skolgårdar i Helsingborgs stad

Emma Sjöberg och Caroline Sjunner delar med sig av sitt arbete med skolgårdsutveckling framför allt med fokus på klimatanpassning.


Klimatanpassning av skolgårdar i Lunds kommun

Här delar Carolina Lindeblad med sig av hur Naturskolan i Lund arbetar med skolgårdsutveckling och klimatanpassning av skolgårdar