Trygg att skapa plats för lek – om ansvar, mod och barns rätt till meningsfull utemiljö
Hur skapar vi utemiljöer där barn får leka fritt, utforska och utvecklas – utan att vi som vuxna känner oro för säkerheten?
Det är en fråga som många förvaltare, pedagoger och samhällsplanerare brottas med. I takt med att barns utemiljöer blir allt mer standardiserade, riskerar vi att förlora det som gör leken meningsfull: variation, förändring, fantasi och möjlighet att påverka.
I mitt arbete med levande leklandskap och kreativa lärmiljöer möter jag ofta en längtan efter att göra annorlunda – men också en osäkerhet kring vad som är tillåtet, möjligt och ansvarsfullt. Därför behöver vi ett gemensamt språk för att prata om både lekvärde och risk. Vi behöver förstå att trygghet inte handlar om att ta bort all risk, utan om att ta ansvar tillsammans.
📄 Jag har sammanfattat några av de viktigaste perspektiven i en text som du gärna får skriva ut, dela eller använda som underlag i samtal och planering:
Texten tar upp:
- varför rika och föränderliga miljöer är viktiga för barns lek
- vad en lekotop är och hur den kan användas
- hur balanserad riskbedömning fungerar i praktiken
- varför samverkan mellan olika yrkesroller är avgörande
💡 Perspektiven i texten är också en del av det pågående forskningsprojektet Säkerhet i balans, där jag medverkar tillsammans med andra aktörer för att utveckla kunskap om balanserad riskbedömning och
💬 Har du egna erfarenheter av att skapa utemiljöer för barn? Hur jobbar ni med risk och värde i din kommun eller verksamhet? Kommentera gärna eller hör av dig – jag är nyfiken på hur vi kan utveckla detta tillsammans.
👉 Ladda ner PDF: Trygg att skapa plats för lek genom att fylla i formuläret här nedan: