Aktuellt

Idag var det dags för stora byggardagen i Tillsammansparken i Olofström där jag är en av flera kreatörer som deltar för att skapa en park som bidrar till gemenskap. Anna Söderberg och Emma Callerstig på NetPort Science Park håller i utvecklingsprojektet i nära samverkan med kommunen och Ellinor Portinson från Växtvärket faciliterar arbetet. Det är...

Välkommen att ta del av denna föreläsning av Daniel Berglind när han bland annat berättar sin forskning på barns fysiska aktivitet och skolgårdens betydelse. Kom med i nätverket för gröna och pedagogiska skolgårdar för att fortsätta samtalen om hur vi skapar rika och kreativa lärmiljöer utomhus. Nästa träff blir till hösten och vi hjälps alla åt...

Jag är i Stockholm för idag hade vi rundabordsmöte anordnat av Forum Bygga Skola kring risker i barns lekmiljöer. Det är en väldigt komplex fråga och jag har ju länge arbetat med med att utbilda och processtödja utifrån metoden balanserad riskbedömning (Benefit Risk Assessment) och deltar just nu i forskningsprojektet Säkerhet i Balans så det...

På eftermiddagen träffade jag Kriz Henkel som arbetar med Järvavärdar i Stockholm stad och odlar med förskolor i Husby. Så otroligt fint projekt. Kriz har precis gett ut en bok på Natur och kultur om att odla klimatsmart med barn i förskolan. Den är fantastiskt fin och fungerar som en utmärkt lärarhandledning för alla som vill komma igång med...

Äntligen fick jag besöka två fantastiska förskolegårdar i Nacka. Jag var uppe med tuppen och träffade Martin Boson som är pedagogisk utvecklingssamordnare på ett gäng förskolor i Nacka med fokus på utomhuspedagogik. Jag fick besöka Alabasterns och Korallens förskola. Det är två lummiga gårdar med rik naturmark med kuperad terräng i grunden som de...

Vet du om att jag har skrivit en del artiklar till Förskoleforum? Här är en av dem som handlar om Balanserad riskbedömning av utemiljön. Att göra riskbedömningar är komplext och kräver en hel del förståelse för barns lärande och utveckling, Vår svenska praxis för riskbedömning av lekmiljöer utgår dock inte från en förståelse för denna komplexitet,...

Nätverket för gröna och pedagogiska skolgårdar - Nästa träff är den 6 maj kl. 14-16.

Jag är glad att presentera Rahaf Arar, som nyligen avslutat sin utbildning vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Rahaf kommer att dela med sig av sitt arbete "Skolgårdar med barnets bästa i fokus: En explorativ fallstudie av en planerad skolgård på Ekerö".

Utemiljön vid förskolan är en avgörande faktor för barns utveckling och hälsa. Den erbjuder en unik möjlighet för hållbart lärande i samspel med naturen. Tyvärr hindras ofta denna potential av säkerhetsrutiner som begränsar personalens möjligheter att skapa inspirerande och utvecklande miljöer.