Skolträdgården som en levande lärmiljö för hållbar utveckling 

19.01.2025

Vi står inför stora utmaningar som klimatförändringar och artdöd, och det är avgörande att utbilda för hållbar utveckling. Genom att använda skolträdgårdar som en praktisk och engagerande lärmiljö kan vi ge eleverna en djupare förståelse för ekologiska processer och hållbarhetsprinciper. Föreställ dig en plats där eleverna kan lära sig om kretslopp, biologisk mångfald och hållbara odlingsmetoder, samtidigt som de utvecklar handlingskompetens och en stark känsla av ansvar för vår planet. Skolträdgårdar erbjuder just detta – ett levande klassrum där teori möter praktik och där framtidens hållbarhetsmedvetna medborgare formas.

Kurs i skolträdgård 2025

Vill du ge dina elever en levande och hälsofrämjande lärmiljö? Vår kurs i skolträdgård ger dig verktygen för att integrera odling i undervisningen och skapa en grön oas på skolgården. Odling i skolan kan vara en viktig del av lärande för hållbar utveckling och skapar möjligheter att integrera undervisning i flera ämnen. Du kommer få göra lektionsplaneringar och en årsplan för din egen skolträdgård under utbildningen och ges möjlighet att testa moment från dessa i praktiken.
Kursens höjdpunkter:
🌱 Hybrid: Kursen är i hybridformat med fyra fysiska träffar och fyra digitala.
🌱 Praktiska träffar i Kristianstad hälsoträdgård: Lär dig om förökning av växter, odling utan att gräva och hur skolträdgården kan utformas för att fungera för en grupp ivriga barn.
🌱 Studiebesök i Köpenhamn: En av de fysiska träffarna går till Köpenhamn där vi tittar på inspirerande skolträdgårdar med gedigna program för skolklasser

Efter kursen kommer du ha en plan för din skolträdgård, inklusive lektionsupplägg och budget. Träffarna kommer vara på torsdagar!
Anmäl ditt intresse senast den 20 februari 2025 och börja din resa mot en grönare och mer inspirerande undervisning! 🌿🌼


Bilderna är från en av skolträdgårdarna i Köpenhamn, på Islands brygge, när vi besökte den i oktober för att reka inför kursen. Det är en fantastisk plats i centrala Köpenhamn dit barn från flera skolor kommer för att odla.

Anmäl ditt intresse genom att kontakta mig eller fylla i formuläret senast den 20 februari. 

Vill du anmäla dig direkt gör du det här. 

Mvh Emma  


🌿 Välkommen till vår kurs i skolträdgård! 🌿

Är du lärare, trädgårdsmästare eller odlingspedagog med ett brinnande intresse för att integrera odling i undervisningen? Då är vår kurs i skolträdgård något för dig!

Anmäl ditt intresse senast den 20 februari för att säkra din plats! Pris 5000 kr exklusive moms och kostnader för resor. Lunch ingår inte. Vi samordnar resan till Köpenhamn, på lämpligt sätt beroende på hur många deltagare det blir och den betalas enligt självkostnadsprincip.

Kursupplägg (preliminärt):

Träff 1: Digital Intro

13 mars 13.00 – 16.00

🌿 Varför är skolträdgårdar viktiga?

🌿 Utomhusundervisning och hälsofrämjande gröna skolgårdar

🌿 Genomgång av kursuppgifter

Träff 2: Fysisk träff i Kristianstad

3 april 9.30 – 15.30

🌿 Naturbaserade lösningar & permakulturprinciper

🌿 Logistik & trädgårdens infrastruktur för undervisning

🌿 Praktisk start: frösådder och förökning av växter

🌿 Andreas Andersson från Odla i Skola/Axonaskolan kommer och bjuder på inspiration för odling med barn i skolan

Träff 3: Digital träff

24 april 13.00-16.00

🌿 Lektionsplanering för skolträdgårdsträffarna

🌿 Val av grödor

🌿 Året runt i skolträdgården

Träff 4: Fysisk träff i Kristianstad

12 juni 9.30 – 15.30

🌿 Odla utan att gräva, plantera ut och direktsådd

🌿 Praktiska tips för att hålla lektioner i skolträdgården

Träff 5: Studiebesök till Köpenhamns Skolehaver

21 augusti

Utgångspunkt Malmö 8.30-17.00

🌿 Inspireras av fantastiska skolträdgårdar i Danmark

Träff 6: Digital träff

28 augusti kl 13.00- 16.00

🌿 Vad är en skogsträdgård och hur kan den bli en värdefull del av skolträdgården?

🌿 Reflektion kring besöket i Köpenhamn

🌿 Skapa en budget och hitta finansiering

Träff 7: Fysisk träff i Kristianstad

18 september 9.30 – 15.30

🌿 Jord & kompost

🌿 Skörd och matlagning av det som odlats

🌿 Hålla i en lektion/ett moment i skolträdgården för en liten grupp

Träff 8: Digital träff

9 oktober 13.00 – 16.00

🌿 Redovisning av uppgifter och avslutning

Målgrupp: Lärare och trädgårdsmästare, odlingspedagoger

Efter utbildningen kommer du ha:

🌿 En helårsplanering för skolträdgården med lektionsupplägg kopplade till relevanta ämnen

🌿 Kunskap om nödvändig infrastruktur för utomhusundervisning

🌿 En budget och finansieringsplan för att komma igång

🌿 Erfarenhet av praktisk odling och undervisning i skolträdgård och förståelse för värdena med skolträdgården

Du kommer själv anpassa innehållet utifrån din målgrupp och relevanta kursplaner och därför kan du delta oavsett om du vänder dig till yngre eller äldre barn.

Har du svårt att betala deltagaravgiften eller vill bidra till att någon annan får möjlighet att delta genom att betala extra så är du varmt välkommen att höra av dig! 

Inspiration: Hållbar utveckling i skolträdgården

Hållbar utveckling handlar om att möta dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att möta sina. För att uppnå detta krävs en helhetssyn som tar hänsyn till både ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Skolträdgårdar kan spela en central roll i att förverkliga lärande för hållbar utveckling (LHU). Genom att ge eleverna möjlighet att interagera direkt med natur, får de en djupare förståelse för ekologiska processer och hållbarhetsprinciper. Detta praktiska lärande stärker deras medvetenhet om miljöfrågor och deras roll i att skydda vår planet.

Enligt Skolverket innebär lärande för hållbar utveckling att eleverna utvecklar förmågan att ta sig an hållbarhetsfrågor genom att reflektera över olika lösningar på nuvarande och framtida utmaningar. Det handlar om att utveckla handlingskompetens och att kunna agera för att främja ett demokratiskt samhälle och en global hållbar utveckling. Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om hur människors livsstil påverkar hälsan, miljön och samhället, samt stärka deras kritiska förhållningssätt och förmåga att reflektera över värdegrunder.

Att odla med barnen är värdefullt i alla ämnen och skolformer. Nedan har jag reflekterat lite kring möjligheterna. 

Förskolan

I förskolan kan skolträdgården användas för att ge barnen naturkontakt och en grundläggande förståelse för naturen. Genom att plantera och ta hand om växter får barnen lära sig om kretslopp, biologisk mångfald och hållbara odlingsmetoder. Detta praktiska lärande gör att barnen blir mer medvetna om vårt samspel med och beroende av ekosystemen.

  • Naturvetenskap och hållbarhet i praktiken: Barnen kan utforska naturvetenskapliga begrepp på ett lekfullt sätt genom att titta på hur växter växer, lära sig om olika djur och insekter som bor i trädgården, och förstå hur allt hänger ihop i naturen.
  • Kreativitet och hållbarhet i praktiken: Barnen kan måla och rita bilder av växter och djur, skapa konstverk av naturmaterial och berätta sagor om trädgårdens invånare.
  • Samarbete och social utveckling: Genom att arbeta tillsammans i trädgården lär sig barnen att samarbeta, dela med sig och hjälpa varandra. De utvecklar sina sociala färdigheter och lär sig att lösa problem tillsammans.

Känner du till att vi erbjuder en hybridkurs för utemiljön i förskolan som hjälper er ta konkreta steg mot att använda utemiljön pedagogiskt för att främja naturkontakt, lek & kreativitet och där vi också hjälper er med riskbedömning av utemiljön som utgår från barnets bästa.

Grundskolan

Skolträdgården erbjuder en unik möjlighet att integrera olika ämnen och skapa en holistisk undervisning som engagerar eleverna på flera nivåer.

  • Svenska: Genom att skriva dagböcker, rapporter och reflektioner om trädgårdsarbetet kan eleverna utveckla sina språkliga färdigheter samtidigt som de lär sig om hållbarhet. De kan också läsa och analysera texter om natur och miljö, samt diskutera och debattera hållbarhetsfrågor. Svenskämnet kan genom skolträdgården bli autentiskt och meningsfullt för eleverna - där en djupare förståelse för begreppen blir verklighet.
  • SO-ämnen: Eleverna kan undersöka hur olika kulturer och samhällen historiskt har odlat mat och förvaltat sina naturresurser. De kan återskapa dessa metoder i skolträdgården och jämföra dem med moderna metoder. Diskussioner om etiska dilemman relaterade till miljö och hållbarhet blir konkreta och vardagsnära.
  • Slöjd och teknik: Genom att arbeta med tekniska lösningar och innovationer kan eleverna utveckla sina tekniska färdigheter och kreativitet. De kan designa och bygga bevattningssystem, växthus och andra odlingsstrukturer, samt undersöka hållbara energilösningar som solpaneler och vindkraft.
  • Matematik: Eleverna kan mäta och rita upp odlingsbäddar, beräkna areor och omkretsar, samt planera layouten av trädgården. Genom att dokumentera växttillväxt och väderförhållanden kan de samla in data och analysera den med hjälp av statistiska metoder.
  • Naturvetenskap: Genom att observera och experimentera i trädgården kan eleverna få en djupare förståelse för ekosystem, biologi och kemi. De kan studera fotosyntes, växtens anatomi och fysiologi, samt undersöka jordens sammansättning och kompostering.
  • Bild: Eleverna kan skapa konstverk inspirerade av naturen och trädgården, utveckla sina kreativa färdigheter och uttrycka sina tankar och känslor kring miljöfrågor och hållbar utveckling.
  • Hemkunskap: Genom att odla egna grönsaker och örter kan eleverna lära sig om hållbar matproduktion och näringslära. De kan skörda och tillaga maten de odlat, vilket ger dem en djupare förståelse för var maten kommer ifrån och hur den påverkar hälsan och miljön.
  • Engelska och andra språk: Genom att läsa och skriva om växter, djur och aktiviteter i trädgården på engelska och moderna språk kan eleverna utveckla sina språkliga färdigheter samtidigt som de lär sig om hållbar utveckling. De kan också ges möjlighet till naturliga samtal på ett främmande språk.
  • Idrott och hälsa: Arbetet i skolträdgården innebär många fysiska aktiviteter som bidrar till att förbättra elevernas kondition, styrka och rörlighet. Trädgården kan också användas för friluftsliv och utevistelse, där eleverna lär sig om naturens betydelse för hälsa och välbefinnande.

Vi erbjuder en utbildning där du får lära dig mer om hur odling och skolträdgården kan bli en naturlig del av skoldagen. Du får lägga upp en plan för din skolträdgård och får hjälp och inspiration till lektionsupplägg. Vi besöker också skolträdgårdar i Köpenhamn för att få inspiration från dessa väletablerade program som spridit sig stort i Danmark de senaste åren.

Anpassad grundskola

För elever i anpassad grundskola kan skolträdgården ge en grundläggande förståelse för naturen och hållbarhetsprinciper. Genom att plantera och ta hand om växter får eleverna lära sig om kretslopp, biologisk mångfald och hållbara odlingsmetoder. För barn som läser ämnesområden kan skolträdgården bidra genom exempelvis.

  • Kommunikation och skapande i praktiken: Eleverna kan utveckla sina kommunikationsfärdigheter genom att prata om vad de gör och ser, beskriva växter och djur, berätta om sina upplevelser och samarbeta med sina kamrater.
  • Vardagliga färdigheter och hållbarhet i praktiken: Genom att odla egna grönsaker och örter kan eleverna lära sig om hållbar matproduktion och näringslära. De kan skörda och tillaga maten de odlat, vilket ger dem en djupare förståelse för var maten kommer ifrån och hur den påverkar hälsan och miljön.
  • Motorik och rörelse i praktiken: Arbetet i skolträdgården ger eleverna möjlighet att utveckla sin grov- och finmotorik genom aktiviteter som grävning, plantering, vattning och skörd.

Kursen i skolträdgård som vi erbjuder kan vara mycket inspirerande oavsett om du arbetar i grundskolan eller anpassad grundskola.


Bilderna kommer från Köpenhamns skolehave vid Islands Brygge. 

Fritidshemmet

I fritidshemmet kan skolträdgården användas för att ge barnen en grundläggande förståelse för naturen och hållbarhetsprinciper. Genom att plantera och ta hand om växter får barnen lära sig om kretslopp, biologisk mångfald och hållbara odlingsmetoder.

  • Kreativitet och hållbarhet i praktiken: Genom dagliga sysslor i skolträdgården får barnen vara delaktiga i att skapa och forma sin miljö på ett kreativt sätt. Att vara delaktig i trädgårdens utveckling bidrar till ansvarstagande och platsanknytning.
  • Vardagliga färdigheter och hållbarhet i praktiken: Genom att odla egna grönsaker och örter kan barnen lära sig om hållbar matproduktion och näringslära. De kan skörda och tillaga maten de odlat, vilket ger dem en djupare förståelse för var maten kommer ifrån och hur den påverkar hälsan och miljön. I fritidshemmet kan detta vara en spontan aktivitet för de som är intresserade och kan bidra till större variation och rikare upplevelser, förundran och naturkänsla.
  • Motorik och rörelse i praktiken: Arbetet i skolträdgården ger barnen möjlighet att utveckla sin grov- och finmotorik och främja rörelserikedom. Genom att gräva, plantera, vattna och skörda får barnen använda sina kroppar på olika sätt. Detta bidrar till deras fysiska utveckling och välbefinnande. Dessutom kan trädgården användas som en plats för rörelse och lek, där barnen kan springa, hoppa och utforska naturen.

För fritidshemmet är skolgården ofta en särskilt viktig miljö eftersom den bidrar till större frihet än inomhusmiljön. Skolträdgården kan vara en del av alla miljöerbjudanden som kan finnas där. Vår utbildning i skolträdgård, inkluderande lekmiljö och balanserad riskbedömning kan bidra till en transformation av utemiljön vid fritidshemmet.

Samarbete och tvärvetenskapligt lärande

En av de största fördelarna med skolträdgården är möjligheten till samarbete och tvärvetenskapligt lärande. Genom att arbeta tillsammans i trädgården kan eleverna utveckla sina sociala färdigheter, problemlösningsförmåga och kreativitet. Dessutom kan lärare från olika ämnen samarbeta för att skapa integrerad och holistisk undervisning som engagerar eleverna på flera nivåer.

Att komma igång med en skolträdgård

Att komma igång med en skolträdgård kan verka överväldigande, men med rätt planering och resurser kan det bli en givande och lärorik upplevelse. Börja med att gå samman en grupp lärare och annan personal som vill arbeta med att utveckla skolträdgården. Fundera på hur ni kan använda trädgården i era respektive undervisningssituationer. Tänk igenom vad ni vill uppnå med skolträdgården och vilka olika syften ni har. Titta därefter på vilka resurser som finns tillgängliga för er redan nu. Har ni engagerade lärare och föräldrar, lokala företag, eller material som kan komma till nytta i arbetet? Lista allt det där. Först därefter kan ni börja planera var trädgården ska placeras och hur ni kan sköta den tillsammans. Låt eleverna involveras i planeringsprocessen för att ge dem en känsla av ägarskap och engagemang.

Samla sedan in de resurser som behövs, såsom frön, verktyg och material för att bygga odlingsbäddar och växthus. Börja med ett litet projekt och utöka gradvis för att göra det lättare att hantera och ge tid att lära. Sök stöd och samarbeten inom skolan, från föräldrar eller hos lokala företag, och utforska olika bidrag och finansieringsmöjligheter.

Levande Leklandskap erbjuder en mängd utbildningar, resurser och stöd för att hjälpa skolor att skapa hållbara och engagerande utomhusmiljöer. Genom att skriva upp dig på nyhetsbrevet får du regelbundna uppdateringar, praktiska råd och inspirerande exempel på hur du kan förbättra din skolas utomhusmiljö. Anmäl dig till nyhetsbrevet i formuläret nedan. Tillsammans kan vi skapa en grönare och mer hållbar framtid för våra elever!